Fenntarthatósági Témahét iskolánkban

A Belügyminisztérium a köznevelésben 2025. április 07. és 11. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja, a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Fenntarthatósági témahét kiemelt témái a talaj és biodiverzitás, zöldenergia források, mesterséges intelligencia állandó komplex témái a hulladék, valamint a tudatos fogyasztói magatartás és fogyasztóvédelem a fenntarthatóság rendszerében. Minden hazai és határon túli nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon vehet részt a Témahéthez kapcsolódó programokon, illetve szervezheti meg az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat. 

Idén iskolánkban immáron nyolcadszor került sor az egész iskola részvételével a Fenntarthatósági témahét megszervezésére. A témahét megszervezése és lebonyolítása a mesterpedagógusi munkám része, melyhez kapcsolódnak kollégáim is. Ez a témahét iskolai szintű eseménysorozat. Célunk, hogy a diákok figyelmét koncentráltan ráirányítsuk a fenntarthatóság fontosságára, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért.

 A témahét feladatai a biológia-földrajz-kémia-fizika és a természettudományi gyakorlatok szakkörön, amelyeket én tanítok. Iskolánkban a felső tagozaton a természettudományi szakkörre járó gyerekekkel egész héten át színes programok keretében ismerkedtünk meg a talaj fogalmával, összehasonlítottuk az alternatív energiafelhasználás és a fosszilis energiahordozók felhasználásának hatásait. Egész héten elsősorban a biológia, földrajz valamint kémia, fizika tanórák keretén belül kiemelten foglalkoztunk a szelektív hulladékgyűjtéssel, valamint a tudatos vásárlással. A tabletek segítségével az internetről gyűjtött információk alapján projekteket készítettek a tanulók hazánk nemzeti parkjairól, különösen az állatok és növények biodiverzitására koncentrálva. Plakátokat készítettünk. A hidrogénnel  és árammal működő autók jövőjéről a nyolcadikosok készítettek projektet. A Paksi Atomerőmű működését dolgozták fel projekt keretében. Részt vettünk a Zöld Okos Kupa online versenyen. Fizika órán Kapu Tibor küldetését dolgozták fel a tanulók ppt formájában. Az Igazgató Úr engedélyével a hetedik és nyolcadik osztályos tanulók a tableten és számítógépen is használhatják a feladatmegoldásaikhoz a ChatGTP-t és a mesterséges intelligenciát(MI). A tudatos fogyasztáshoz kapcsolódóan a mérgekkel és a mérgező anyagokkal kémia órán foglalkoztunk. Fizikaórán a Nap, mint energiaforrás volt a témánk. Illetve az ehhez kapcsolódó megújuló energiaforrások jelentőségét tekintettük át. A MOL által támogatott Mobillabor előadását és kísérleteit tekinthették meg a 7. osztályosok a kémia órán.

Fenntarthatósági témahét iskolai programja

  1. a, b osztály

 olvasás: környezetvédelem

 technika: környezetvédelem, takarékosság

  1. osztály

olvasás: állatvédelem

  1. osztály

etika: környezetvédelem.

matematika: takarékosság

  1. osztály

etika: környezetszennyezés, pazarlás videó

természetismeret: A talaj

  • Természettudomány óra: A szikes talajok.
  • Angol óra: Védd a Földet!
  • Német: egészséges étkezés, tudatos vásárlás
  • Magyar: Szövegértés az állatokról
  • Történelem: Hulladékgazdálkodás. Oktatófilm.
  • Földrajz: Nemzeti Parkok
  • Biológia: A humusz
  • Kémia: A komposzt
  • Fizika: A megújuló energia. A biomassza.
  • fejlesztő óra: Okos Doboz játékos vetélkedő

Egész iskolát érintő közös program: Sulizsák, a szelektív hulladékgyűjtés jegyében.

A témahéten nagyon tartalmas programok voltak. A tanulók nagyon sokoldalúan ismerkedhettek meg a fenntarthatósággal.                                                                                                                                                         

Ónodyné Nebehaj Erzsébet

 

További Híreink