
A Belügyminisztérium a köznevelésben 2025. április 07. és 11. között hirdette meg a Fenntarthatósági Témahetet, amelynek célja, a fenntarthatóság üzenetének elterjesztése iskolai keretek között. A Fenntarthatósági témahét kiemelt témái a talaj és biodiverzitás, zöldenergia források, mesterséges intelligencia állandó komplex témái a hulladék, valamint a tudatos fogyasztói magatartás és fogyasztóvédelem a fenntarthatóság rendszerében. Minden hazai és határon túli nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon vehet részt a Témahéthez kapcsolódó programokon, illetve szervezheti meg az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat.
Idén iskolánkban immáron nyolcadszor került sor az egész iskola részvételével a Fenntarthatósági témahét megszervezésére. A témahét megszervezése és lebonyolítása a mesterpedagógusi munkám része, melyhez kapcsolódnak kollégáim is. Ez a témahét iskolai szintű eseménysorozat. Célunk, hogy a diákok figyelmét koncentráltan ráirányítsuk a fenntarthatóság fontosságára, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért.
A témahét feladatai a biológia-földrajz-kémia-fizika és a természettudományi gyakorlatok szakkörön, amelyeket én tanítok. Iskolánkban a felső tagozaton a természettudományi szakkörre járó gyerekekkel egész héten át színes programok keretében ismerkedtünk meg a talaj fogalmával, összehasonlítottuk az alternatív energiafelhasználás és a fosszilis energiahordozók felhasználásának hatásait. Egész héten elsősorban a biológia, földrajz valamint kémia, fizika tanórák keretén belül kiemelten foglalkoztunk a szelektív hulladékgyűjtéssel, valamint a tudatos vásárlással. A tabletek segítségével az internetről gyűjtött információk alapján projekteket készítettek a tanulók hazánk nemzeti parkjairól, különösen az állatok és növények biodiverzitására koncentrálva. Plakátokat készítettünk. A hidrogénnel és árammal működő autók jövőjéről a nyolcadikosok készítettek projektet. A Paksi Atomerőmű működését dolgozták fel projekt keretében. Részt vettünk a Zöld Okos Kupa online versenyen. Fizika órán Kapu Tibor küldetését dolgozták fel a tanulók ppt formájában. Az Igazgató Úr engedélyével a hetedik és nyolcadik osztályos tanulók a tableten és számítógépen is használhatják a feladatmegoldásaikhoz a ChatGTP-t és a mesterséges intelligenciát(MI). A tudatos fogyasztáshoz kapcsolódóan a mérgekkel és a mérgező anyagokkal kémia órán foglalkoztunk. Fizikaórán a Nap, mint energiaforrás volt a témánk. Illetve az ehhez kapcsolódó megújuló energiaforrások jelentőségét tekintettük át. A MOL által támogatott Mobillabor előadását és kísérleteit tekinthették meg a 7. osztályosok a kémia órán.
Fenntarthatósági témahét iskolai programja
- a, b osztály
olvasás: környezetvédelem
technika: környezetvédelem, takarékosság
- osztály
olvasás: állatvédelem
- osztály
etika: környezetvédelem.
matematika: takarékosság
- osztály
etika: környezetszennyezés, pazarlás videó
természetismeret: A talaj
- Természettudomány óra: A szikes talajok.
- Angol óra: Védd a Földet!
- Német: egészséges étkezés, tudatos vásárlás
- Magyar: Szövegértés az állatokról
- Történelem: Hulladékgazdálkodás. Oktatófilm.
- Földrajz: Nemzeti Parkok
- Biológia: A humusz
- Kémia: A komposzt
- Fizika: A megújuló energia. A biomassza.
- fejlesztő óra: Okos Doboz játékos vetélkedő
Egész iskolát érintő közös program: Sulizsák, a szelektív hulladékgyűjtés jegyében.
A témahéten nagyon tartalmas programok voltak. A tanulók nagyon sokoldalúan ismerkedhettek meg a fenntarthatósággal.
Ónodyné Nebehaj Erzsébet