
A finn oktatási rendszer modelljét Varga Zsuzsanna nyugalmazott kormánytisztviselő, könyvtár szakos tanár, a Tatabányai Tankerületi Központ nyugalmazott vezető asszonya mutatta be „Tükörben a modern oktatás bevezetése, önreflexiója a finn társadalomban” című előadását. Föltárta a finn oktatási rendszer kereteit, tartalmát, hatását napjainkban. Bemutatta a korszerű szakmódszertani törekvéseket és az infrastruktúra hatását a teljes iskolarendszerre. Jó gyakorlatokat helyezett sajátos kontextusba. Meghatározta a rendszerbe történő beavatkozási pontokat és az új kihívások nyújtotta lehetőségeket.
Detre Zsuzsa a Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola igazgatóhelyettese a 6K skandináv módra címmel tartotta izgalmas előadását. A finn nemzeti öntudatra ébredés időszakából kiindulva bemutatásra kerültek azok a környezeti tényezők, melyek hatására kialakulhatott az a plurális, adaptív pedagógiai attitűd és gyakorlat, ami módszertani fogásokat kínál a változásra és a változtatásra kész magyar tanítók és tanárok számára is. A finn csoda méltán világhírű, de nem szabad elfelejteni, hogy a reformkor óta mi is büszkélkedhetünk „finnül gondolkodó” pedagógusainkkal, neveléstudományi szaktekintélyekkel!
Börgöndi Viktória, Balatonkenesei Pilinszky János Általános Iskola ének-zene tartott előadást a gyermekkori énekfejlődés általános ismertetőjegyeiről, szintjeiről, amelynek ismeretében a botfülűek ének-zenei fejlesztése lehetővé válik
Elischer Balázs az Ajkai Kocsár Miklós Zeneiskola és AMI, a Debreceni R. K. Egyházmegye Kántorképzője és az Ajkai Eötvös Loránd Általános Iskola zongora-, orgona és ének-zene tanára, orgonaművész úr a diszciplínák jelentősége a hangszeres- és ének-zene oktatásban címmel a különböző művészeti és tudományos területek hatásait mutatta be a hangszeres- és általános iskolai énekoktatás területén személyes tapasztalataival kiegészítve.
Sajnálattal közlöm, hogy a Jezsóné Vörös Szilvia tanító által bemutatandó hagyományok ápolása a néptánc órákon című néptánc és hagyományőrző óra a gyerekek magas számú megbetegedése miatt elmaradt.
Sevella Zsuzsanna, a Magyarországi Alkotóművészek Közép- és Nyugat-dunántúli Regionális Társasága tagja a MintaKINCStár című előadással a népművészeti minták felhasználásának lehetőségeit a tanórai és a tanórán kívüli nevelésben mutatta be. Az oktatásban a népművészeti minták, formák megismerésére igen kevés lehetőség van. Fontosnak tartja, hogy a gyerekeket megismertessük népünk hagyományaival, díszítő motívumainak formavilágával. Küldetése a magyar mintakincset feldolgozó játékalapú eszközök fejlesztése.
A következő blokkunk a tehetséggondozás megteremtésének lehetősége volt. A Fejér Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Martonvásári Tagintézménye igazgatója, Szabó Antalné és kolléganője, Kutasi Nikoletta Tehetség és a hétköznapok címmel tartottak előadást. Témájuk a pedagógiai szakszolgálatban folyó koordinációs tevékenység jogszabályi háttere, a tehetségpszichológia megközelítése, a szakszolgálati ellátás folyamata, az igénybevétel indikációi és a jelentkezés módja volt.
Pszichológiai témájú előadásunkat Maroskeresztúrról érkezett kollégánk, Dr. Pápai Annamária pszichológus, a a Maros Megyei Erőforrás és Nevelési Tanácsadó Központ (CJRAE) munkatársa mutatta be tranzakcióanalízis az oktatásban címmel. Ebben gyakorlati példákon keresztül mutatta be a személyiség- és szisztematikus pszichoterápiás elméletet, amely a személyiség fejlődésével és a személyes változással foglalkozik. Vagyis azt, hogyan élhetjük meg az „én ok vagyok, te ok vagy” kiegyensúlyozott énállapotát.
Becze Ferencné, a Székesfehérvári Munkácsy Mihály Általános Iskola igazgatóhelyettese a SuliHOLmi – Módszertani ötlettár az olvasás, szövegértés fejlesztéséhez címmel tartott előadást, amely az iskolánkban folyó olvasás, szövegértés fejlesztésbe szeretne betekintést nyújtani, jó gyakorlatait osztotta meg.
Digitalizáció témában és környezettudatos szemlélet, zöldóvoda fejlesztésében a Ráckeresztúri Mosoly Óvoda vezetője, Gáborné Kutasi Katalin óvodaigazgató mutatkozott be Környezetvédelem az óvodában című előadásával és Baki-Nadu Judit óvodapedagógus a Bee-Bot padlórobot az óvodai foglalkozásokon történő felhasználásáról tartott előadást.
Izsák Gábor kollégánk a diákok külföldi utazásainak szervezéséről, lebonyolításáról tartott bemutatót mesterprogramjának témájáról. Az utazások szervezésének és lebonyolításának folyamata, különös tekintettel a repülős kirándulásokra Rómába, Madridba.
A Kárpát-medence magyarságáért végzett oktatásban intézményünk szeretne minél aktívabb részt vállalni hosszú távon is a Moldvai Magyarságért Székesfehérvári Egyesülettel karöltve.
Gonda Emma, Magyarországi Alkotóművészek Közép- és Nyugat-dunántúli Regionális Társasága tagja a Gyakorlati tapasztalatok és terek a pusztinai magyar „táborról” címmel összefoglalót adott a 2024-es a Moldvában található pusztinai táborban végzett tevékenységekről. Bemutatta, hogy milyen irányban célszerű ezt a tevékenységet folytatni. Folyamatban van a helyi mintakincs, a település épített örökségének kutatása és feldolgozása.
Digitalizáció témában és környezettudatos szemlélet, zöldóvoda fejlesztésében a Ráckeresztúri Mosoly Óvoda vezetője, Gáborné Kutasi Katalin óvodaigazgató mutatkozott be Környezetvédelem az óvodában című előadásával és Baki-Nadu Judit óvodapedagógus a Bee-Bot padlórobot az óvodai foglalkozásokon történő felhasználásáról tartott előadást.
Izsák Gábor kollégánk a diákok külföldi utazásainak szervezéséről, lebonyolításáról tartott bemutatót mesterprogramjának témájáról. Az utazások szervezésének és lebonyolításának folyamata, különös tekintettel a repülős kirándulásokra Rómába, Madridba.
A Kárpát-medence magyarságáért végzett oktatásban intézményünk szeretne minél aktívabb részt vállalni hosszú távon is a Moldvai Magyarságért Székesfehérvári Egyesülettel karöltve.
Gonda Emma, Magyarországi Alkotóművészek Közép- és Nyugat-dunántúli Regionális Társasága tagja a Gyakorlati tapasztalatok és terek a pusztinai magyar „táborról” címmel összefoglalót adott a 2024-es a Moldvában található pusztinai táborban végzett tevékenységekről. Bemutatta, hogy milyen irányban célszerű ezt a tevékenységet folytatni. Folyamatban van a helyi mintakincs, a település épített örökségének kutatása és feldolgozása.
