
Határtalanul! pályázat – HAT- KP-1-2024/1-001478
Ráckeresztúri Petőfi Sándor Általános Iskola
2025. május 28. – 3. nap
A harmadik nap reggelén buszunk újra útnak indult – ezúttal magas hegyek, mély szorosok, zöld völgyek felé. Az út maga is tanított: kanyargós szerpentineken kapaszkodva a táj fokozatosan átváltozott, mintha a földrajzi térrel együtt a lélek tere is kitágult volna. A természet itt nem díszlet volt, hanem tanító, társ és élmény egyszerre.
Békás-szoros és Gyilkos-tó – a természet mitológiája
Első állomásunk a Békás-szoros volt – a természet monumentális katedrálisa, ahol a sziklák égbetörő csendje és a mélység fölé hajló erdők mintha az emberi létezés kérdéseire válaszoltak volna. A gyerekek áhítattal figyelték a mészkőfalak között húzódó keskeny utat, a patakot, mely évezredek alatt vájta ki ezt a csodát. A természeti képződmények felfedezése során földrajzi ismereteik mélyültek, miközben megtanulták azt is, hogyan válik a természet a kultúra részévé – hogyan őriz és mesél múltat.
A Gyilkos-tó partján a diákok egy különös legendával ismerkedtek meg: a földcsuszamlással keletkezett tó és a kiálló fenyőtörzsek története különös módon egyesíti a földtani ismereteket és a székely népi mitológiát. Itt a tanulás valóban komplex élménnyé vált – érzékenyítő, élményszerű és mélyen emberi.
Madéfalva – az emlékezés fájdalma és méltósága
Később Madéfalva felé vettük az irányt, ahol a Siculicidium emlékművénél elidőztünk. Az 1764-es tragikus esemény, a székelyek lemészárlása, megdöbbentette a tanulókat. A magyar szalag megkötése után honismereti vezetőnk bemutatta és elmondta, mit jelent a hűség, az áldozat és a történelmi felelősség.
A néhai Potápi Árpád János nemzetpolitikáért felelős államtitkár emlékére állított kopjafánál is megálltunk, és magyar szalagot kötöttünk, ezzel is kifejezve összetartozásunkat és tiszteletünket. Ezek a gesztusok nemcsak történelmi tudatot, hanem érzelmi kötődést is építenek a tanulókban – segítik őket abban, hogy megértsék, mit jelent magyarnak lenni a világ különböző pontjain.
Csíkszereda – múlt a falak között, jövő a szívekben
A délutáni órákban Csíkszereda belvárosában sétáltunk. A város csendes méltósággal őrzi történelmét és identitását. A Mikó-vár falai között berendezett Székely Nemzeti Múzeum gazdag tárgyi anyagával, fotóival, és néprajzi bemutatóival segítette a tanulókat abban, hogy elmélyítsék ismereteiket a székelység történelméről, hagyományairól és küzdelmeiről.
A kiállítások pedagógiai szempontból kiválóan alkalmasak voltak a vizuális nevelés és a történelmi képzelet fejlesztésére, valamint arra, hogy a tanulók megértsék: a tárgyak mögött történetek rejlenek – emberek, közösségek, sorsok.
Csíksomlyó – a hit és az összmagyarság szent helye
Ezután a csíksomlyói kegytemplom következett – a Babba Mária szentélye, ahol a vallásos áhítat és a nemzeti összetartozás mély érzései találkoznak. A templomban rövid ismertetőt hallhattunk a kegyhely történetéről, s arról is, miként vált a Kárpát-medencei magyarság szimbolikus központjává.
A diákok elcsendesedve hallgatták, hogyan gyűlnek össze itt évről évre a világ minden tájáról érkező magyarok – egy közös cél, egy közös imádság, egy közös emlékezés jegyében. Az ilyen helyek, ahol hit és identitás összefonódik, különleges nevelő hatással bírnak: erősítik a lelki-szellemi kohéziót, a kulturális önazonosságot, és értelmet adnak az elvont fogalmaknak, mint „nemzet”, „hit” vagy „összetartozás”.
A csíksomlyói nyereg – elcsendesülés a természet ölében
A napot a csíksomlyói nyeregben zártuk, ahol a fakultatív program során volt lehetőség személyes reflexióra, közös gondolatcserére, sétára és belső elmélyülésre, hangoskodásra. A hegygerinc lágy vonulata, a lenyugvó nap fénye, a csend és a természet közelsége méltó befejezése volt ennek a tartalmas napnak. A tanulók itt nemcsak pihentek, hanem kimondták élményeiket, gondolataikat, érzéseiket, hanem elénekeltük a régi székely himnusz mellett a jelenlegit is. A pedagógiai feldolgozás részeként ezek az önreflexiók is fontos szerepet kaptak: erősítették a szóbeli kifejezőkészséget, az élményfeldolgozás képességét, és a személyes tanulás elmélyítését.