Intézményünk 5 pedagógusa valamint a Ráckeresztúri Mosoly Óvoda óvónőivel együtt részt vett testvér-intézményünkben, a Maroskeresztúri Általános Iskola és Óvodában 2024. november 9-én, szombaton megrendezett Iskolai nevelés határok nélkül – Nemzetközi tudásmegosztó konferencián.
A konferencia ünnepélyes megnyitója és illusztris vendégeinek bemutatása a maroskeresztúri iskola tornapályáján történt.
A házigazda, Albert Zoltán, a Maroskeresztúri Általános Iskola és Óvoda igazgatója ünnepélyes megnyitójában kiemelte, hogy folytatják az évtizedes múltra visszatekintő nemzetközi szakmai konferenciát, amelyben jeles előadók segítenek a pedagógusi munkát megújítani tudásmegosztásuk által.
Köszöntötte igazgató úr Antal Leventét, a Maros Megyei Tanfelügyelőség főtanfelügyelő helyettesét, és Illés Ildikót, a Maros Megyei Tanfelügyelőség nyugalmazott főtanfelügyelő helyettesét, Fux Istvánt, a Ráckeresztúri Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatóját és Gáborné Kutasi Katalint, a Ráckeresztúri Mosoly Óvoda igazgatóját.
Az ünnepélyes megnyitó után Máté Annamária, klinikai pszichológus és addiktív tanácsadó tartotta előadását „A képernyő árnyékában” címmel. Eszközhasználat vagy életstílus? Különbségek a digitális világban. Szenvedély-e a digitális függőség? A digitális fogyasztás és a kapcsolathiány paradoxona. Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kaphattunk választ gazdag és élménydús előadásában. Remekül kiegészítette gyakorlati módszerekkel, önismereti megvilágítással és érzelmi készségek fejlesztésével az ilyen állapotból történő kivezetés lehetőségeit. A prezentációjában nemcsak az ezzel kapcsolatos mérési- és értékelési adatokra tért ki, hanem gyakorlatias előremutató irányt vázolt föl az interperszonális kapcsolatok erősítésére jelen világunkban, ellensúlyozva a virtuális világ beszippantó hatását.
Molnár-Kovács Emese napjaink egyik megosztó kérdéskörrel, a mesterséges intelligenciával kapcsolatban tartotta workshopját „A mesterséges intelligencia használata az elemi oktatásban” címmel. Ebben az előadásban az általános iskolai oktatás széleskörű területén felhasználható MI tanórai gyakorlati felhasználásával foglalkozott. A prezentációjával és gyakorlatias megközelítésével közelebb hozta a pedagógusok napi gyakorlatában használható és munkát megkönnyítő MI-t. Ezzel a tartalmas workshopjával rövid útikalauzt adott az AI világához.
Dr. Pápai Annamária pszichológus, a Maros Megyei Erőforrás és Nevelési Tanácsadó Központ (CJRAE) munkatársa Tranzakciónalízis címmel az énállapot-modell által a kommunikáción keresztül mutatta be az egyes tranzakciókat, amely a gyermek, szülő és felnőtt mintázatok alapján segíti az asszertív kommunikációt a mindennapokban. Bemutatta, hogy a „sorskönyvünkön”, amelyet gyermekkorunkban kezdtek írni, hatalmunkban áll változtatni. Rávilágított az előadó, hogy az iskolai oktatásban, nevelésben is, a személyes kommunikciónk révén is olyan sorskönyvi üzeneteket küldünk környezetünknek, amely meghatározó élményt és irányvonalat jelölhet ki diákjainknak, szülőiknek, kollégáknak és környezetünknek.
Fux István, a Ráckeresztúri Petőfi Sándor Általános Iskola igazgatója „Az innovatív iskola” címmel mutatta be az intézményében jelen lévő jógyakorlatokat, innovatív oktatási-nevelési irányvonalat és annak megvalósulásait. Az iskola pedagógiai munkájának kiemelt szegmensei: a személyiség- és közösségfejlesztés, a kiemelt figyelmet igényló tanulók, a partneri kapcsolatok, az intézményi nevelési programok (Kreatív Program) és a dokumentáció naprakészsége. Az iskola innovatív megoldásai az ökoiskolai hálózatosodásban, a mesterpedagógiai programok tudásmegosztásában (pl. improvizatív gyakorlatok), a hagyományőrzés és -megélésben, a digitális világra történő nyitásban és a családok és gyermekek védelmében kialakult és finomodott jógyakorlati szegmenseket mutatta be.