
A pusztinai iskolalátogatás fontossága több szempontból is kiemelkedő esemény volt számunkra, különösen kulturális, oktatási és identitásmegőrzési vonatkozásban. Pusztina (románul: Pustiana) egy moldvai csángó falu Romániában, ahol a magyar nyelv és kultúra fennmaradása veszélyeztetett helyzetben van.
Anyanyelvű oktatás támogatása
A csángók évszázadok óta román nyelvi környezetben élnek, és sokáig nem volt lehetőségük magyarul tanulni. Ez az iskolalátogatás:
- megerősítette a helyiekben a magyar nyelvű oktatás iránti igényt,
- bátorítást nyújtott a diákoknak és tanároknak,
- segített a nyelvi és kulturális asszimiláció lassításában.
Kapcsolatépítés és szolidaritás
Általunk, magyarországi látogatók jelenléte:
- megerősítette a helyi közösségben azt az érzést, hogy nincsenek egyedül,
- erősítette az anyaországgal való kapcsolatot,
- élő hidat képezett a diaszpóra és az anyaország között.
Hagyományőrzés
A látogatás során:
- szerveztünk és részt is vettünk népzenei, néptánc- és lehetőség szerint egyházi eseményeken,
- dokumentálhatók és terjeszthetők a még élő hagyományok,
- a gyerekek is büszkébbek lehetnek saját örökségükre.
Kulturális érzékenyítés
A látogatók, a kézműves oktatók, pedagógusok és magyarországi diákok, kutatók:
- közvetlen tapasztalatot szerezhettek a csángó kultúráról,
- árnyaltabb képet kaptak a kisebbségi lét kihívásairól,
- empatikusabbak és tudatosabbak lehettek a kulturális sokféleség iránt.
A pusztinai iskolalátogatásunk a helyi általános iskolában és a Pusztinai Magyar Házban nem csupán egy tanulmányi kirándulás, hanem tudásmegosztás, élő kapcsolat a magyar nyelvű kulturális örökséggel, támogatás egy veszélyeztetett közösségnek, és nevelési lehetőség volt minden résztvevő számára.